Koronavirus: Jak postupovat při změně zájezdů a letenek?

Koronavirus: Jak postupovat při změně zájezdů a letenek?

Ve stále více zemích v okolí České republiky se objevují potvrzené případy výskytu nového koronaviru. První nakažené hlásí Rakousko, Švýcarsko, Řecko nebo Chorvatsko. Pacientů přibývá i ve Francii, Španělsku a Itálii. V České republice zatím žádné onemocnění koronavirem zaznamenáno nebylo. Bezpečnostní rada státu ale nedoporučila občanům cesty do italských regionů Lombardie a Benátsko. Lidé, kteří se z této oblíbené oblasti vracejí a budou na sobě pozorovat nějaké příznaky, by měli neprodleně kontaktovat lékaře.

Češi by také měli zvážit, zda vůbec někam cestovat. Máte zakoupený zájezd či zaplacenou letenku na nejbližší týdny či měsíce? Poradíme, jak postupovat a kdy je možné zájezd stornovat.

Kdy je možné provést storno zájezdu?

V případě, že je cestovní kancelář na základě aktuálních informací od svých delegátů nebo obchodních partnerů přímo v místě konání zájezdu přesvědčena, že zájezd může být zrealizován (bez podstatných změn), může se konat. Pokud se s ohledem na zprávy v médiích obáváte vycestovat, máte samozřejmě právo, se zájezdu nezúčastnit. Obava o své zdraví nebo o svou bezpečnost však není důvodem k odstoupení od smlouvy bez úhrady smluvního storno poplatku. 

Dle vyjádření odbornice na cestovní právo Kláry Dvořákové z advokátní kanceláře Holubová advokáti s.r.o. pro ACK ČR existuje jediná situace, kdy je možné odstoupit od smlouvy bez úhrady storno poplatku, a sice, když sama cestovní kancelář nemůže zájezd zajistit nebo to nepůjde bez významných změn. V tom případě cestovní kancelář musí zájezd zrušit, případně vám umožnit odstoupení od smlouvy. V takové situaci vám cestovní kancelář obvykle nabídne alternativu ve formě jiného zájezdu. Jestliže ji nepřijmete, máte právo na vrácení zálohy nebo plnou cenu zájezdu podle toho, kolik jste uhradili.

Jestliže máte zakoupený zájezd a chcete ho z vlastní vůle stornovat, budete platit klasické storno poplatky dle obchodních podmínek dané cestovní kanceláře. Pokud jste si zakoupili letenky na následující týdny a chcete je stornovat, řídí se možnosti pro jejich vrácení podmínkami jednotlivých dopravců. Například Lufthansa začala nabízet bezplatnou změnu rezervace na vybraných linkách do Itálie. Bezplatné storno jízdenek do Itálie nabízejí i České dráhy.

Tip:

Situace ohledně koronaviru je však zcela výjimečná a nepředvídatelná, a tak se i podmínky pro odstoupení u jednotlivých cestovních kanceláří mohou lišit. Dle prohlášení ministerstva pro místní rozvoj (MMR) ze dne 26. 2. 2020 by měli mít čeští zákazníci, kteří si zakoupili od cestovní kanceláře zájezd do postižené oblasti koronavirem, možnost odstoupit od smlouvy bez zaplacení storno poplatků. Jestliže se zákazník ocitne v nesnázích spojených s onemocněním v průběhu zájezdu, je CK povinna mu poskytnout pomoc. Pro další informace a dotazy kontaktujte přímo konkrétní cestovní kancelář.

Storno poplatek za zrušení zájezdu

Jaké jsou podmínky při zrušení zájezdu je vždy pevně dáno v cestovní smlouvě, kterou při koupi zájezdu uzavíráte. Tu si doporučujeme pečlivě přečíst a ověřit si v ní, jaké sankce a poplatky budete platit v určitém počtu dní před odletem. My se zaměříme na storno poplatky u těch největších CK:

  • CK Fischer: do 45 dní před odletem/odjezdem při smlouvě uzavřené do 31. 10. 2019 – 990 Kč na osobu, do 60 dní před odletem/odjezdem při smlouvě uzavřené po 1. 11. 2019 je to 1 490 Kč za osobu
  • CK Blue Style: do 60 dní před odletem/odjezdem – 1 500 Kč na osobu
  • CK Exim: do 65 dní před odletem/odjezdem – 1 500 Kč na osobu
  • CK Čedok: do 46 dní před odletem/odjezdem – 2 000 Kč za osobu u leteckých zájezdů v Evropě a Středomoří, 1 500 Kč za osobu u ostatních zájezdů a jednotlivých služeb v Evropě a Středomoří

Už při koupi zájezdu by vás cestovní kancelář měla upozornit na možnost dokoupit si pojištění pro případ storna. V takovém případě by vám pojišťovna měla poplatky za storno proplatit.

Jejich výše se odvíjí od doby, kdy zájezd zrušíte. Pokud je to déle než měsíc před odjezdem, většina cestovních kanceláří má storno poplatky poměrně nízké – zaplatíte třeba jen 30 % z ceny zájezdu, zbytek vám vrátí. Čím víc se ale termín odjezdu blíží, tím jsou také poplatky za jeho storno vyšší. Méně než měsíc před odjezdem už to může být i polovina ceny zájezdu a týden před odjezdem už vám cestovka nemusí vrátit vůbec nic.

Karanténní opatření na cestách

„Koronavirus je v zásadě chřipka s horším průběhem a lidem mladším 50 let hrozí jen velmi malé riziko,“ uvedl MUDr. Roman Šmucler. V případě, že se rozhodnete na vaši dovolenou vydat, je dobré počítat s nepříjemnostmi v podobě zdravotních kontrol na letištích, zejména s plošným měřením teploty, kdy vás při projevení příznaků může postihnout karanténa. To stejné platí i při návratu do České republiky.

Komentáře

lakatos
před 5 lety

Chtěl jsem se zeptat,když máme zaplacení zálohu na dovolenou na Kubu u CK AMBIERA a nemají ve smlouvě procentní storno poplatek,kolik ze zákona bych asi měl platit.Letime na Kubu až 15.6.2020
Mohli by jste mi odpovědět,situace v celém světě je vážná a jelikož jsme šedesátníci tak s manželkou nechceme riskovat
Děkuji Miroslav a Stanislava Kosinských

DanaDianaNoymi
před 5 lety

Mam zájezd zakoupený od Invia.cz cestovní kancelář je Blue style.Letam každý rok a letos se bojím ohledně koronaviru,mám odlétat do Egypta od 8.5 na 15 dní a jelikož jsem starší a chronicky nemocná žena bojím se.Co dál?Mám zaplacenou zálohu 2990 Kč

Dáša
před 5 lety

Hezký den, zkuste kontaktovat přímo Blue Style a posunout termín Vaší dovolené.

anonym
před 5 lety

Máme zaplacené 2,zálohy u Invia,doplatek mám zaplatit do konce dubna,zájezd je od Blue Style,je naděje na vrácení peněz?Jedná se o Krétu.

Pipinka
před 5 lety

Dobrý den. Mám zaplacené letenky u e-sky je to polská společnost ale nelze se s nimi spojit jelikož si myslím že z důvodu coronaviru asi nefungují ale rad bych věděl zdá mám nárok na vrácení peněz za letenky jedná se o sice o říjen děkuji

anonym
před 5 lety

Dobrý den,mám týden na to,rozhodnout se o zaplacení doplatku na dovolenou. Bojím se,že přijdu o všechny peníze. Co doporučujete?

anonym
před 5 lety

Dobrý den,koncem ledna 2020jsem kupovala dovolenou na Kubu odlet 6.4.2020..u eso travel..mám nárok na vracení plné částky.v případě ze odmitnu kupon?..Dekuji Iveta

Komentáře mohou přidávat pouze přihlášení uživatelé

Přihlaste se nebo si vytvořte profil ve formuláři níže. Stačí napsat Váš komentář a zadat e-mailovou adresu pod kterou se chcete registrovat. Následně Vám pošleme na e-mail potvrzovací odkaz, kterým registraci dokončíte a vložený komentář se zveřejní.
    Odesláním formuláře jsem srozuměn(a) s informacemi o zpracování osobních údajů