Zkontrolujte si všechno ještě doma
Než podepíšete jakoukoliv smlouvu a zaplatíte, udělejte si malý průzkum. Pokud nejedete s nějakou velkou tradiční českou cestovkou, najděte si o ní reference na internetu. Apartmány často dohledáte na vlastních webových stránkách resortů, ověřte si jejich lokaci na Google Maps, zda-li se informace a jejich stav shodují s textem v katalogu CK. Nezapomeňte si přečíst smluvní podmínky včetně těch stornovacích. Samozřejmostí by mělo být, že CK je pojištěna proti úpadku.
Všechny dokumenty a případné změny, například v bydlení, chtějte podepsané na papíře. Cestovka vám musí poskytnout to, k čemu se zavázala ve smlouvě nebo v potvrzení o zájezdu. Alespoň jeden z těchto závazků musí mít písemnou podobu.
Co všechno můžete reklamovat
Kompenzaci můžete požadovat téměř za cokoliv, i když samozřejmě nelze vymáhat vše a musíte vycházet z podepsané smlouvy/potvrzení o zájezdu. Pokud je například první a poslední den zájezdu vyhrazen na cestu tam/zpět, nemůžete reklamovat čekání v kolonách na dálnici, zpožděný odlet letadla, apod. Podobně je to s rychlostí internetu. Je-li v ceně zájezdu uveden přístup k internetu, musíte jej mít. Ale už si nemůžete stěžovat, že síť byla přetížená a pomalá.
Obecně lze požadovat kompenzaci za jednu z následujících tří kategorií:
- Služby cestovky – sem spadá například nespokojenost s prací delegáta, nebo částečné či úplně chybějící slíbené animační programy.
- Závady na ubytování – v podstatě cokoliv, co neodpovídá deklarovanému ubytování v katalogu CK, tj. jiný typ apartmánů, nečistota, hmyz, nefunkční zařízení (od televize po záchod).
- Problémy s jídlem – do této kategorie spadají různé otravy jídlem, nebo také slibovaný a neposkytnutý all-inclusive.
Cestolino zjistilo: Věděli jste, že vám cestovka musí kompenzovat i tzv. ztrátu radosti z dovolené? Jedná se o situaci, kdy vinou CK dojde ke zkrácení, nebo úplnému zániku vaší dovolené. Například dopředu nahlásíte v práci, kdy si berete dovolenou, v CK je vše objednáno a sama cestovka na poslední chvíli celý zájezd posune na termín, ve kterém nemůže jet (nemáte rezervovanou dovolenou).
Kdy reklamovat škody na dovolené
Nejlépe ihned, když problém nastane. Začněte ho řešit s místním delegátem nebo jiným zástupcem CK, který by vám měl být přidělen. Kontakty bývají ve smlouvě. Často tak rychle získáte náhradu nevyhovujícího ubytování za jiné.
Pokud se vám nedaří kontakt s žádným zástupcem vaší cestovky, sbírejte důkazy. Ty budete potřebovat později přiložit k reklamačnímu protokolu, abyste mohli žádat o kompenzaci. Nejlepší jsou fotografie situace, ale nezapomeňte fotit zeširoka. Fotka vnitřku pokoje vám nepomůže reklamovat slibovaný výhled na moře, zatímco koukáte na staveniště. Detailní záběr na špinavou zem zase nedoloží, že se neuklízelo zrovna ve vašem apartmánu.
Hodit se vám mohou rovněž výpovědi dalších rekreantů. Zejména řešíte-li problémy okolo stravování či chybějícího animačního programu v resortu. Vždy se řiďte tím, že raději mít více stejných materiálů než chybějící důkazy.
Po návratu zpět domů jděte ihned do kanceláře cestovky a požadujte reklamační protokol. Svůj problém vždy popište písemně! Pohlídejte si, že přítomná obsluha před vámi podepíše protokol. Reklamaci můžete podat do 30 dnů od ukončeného zájezdu. Cestovní kancelář má povinnost váš problém vyřešit do 30 dnů od podání žádosti.
Náš tip:
Nechce vám cestovní kancelář vyjít vstříc? Nebo se bojíte, že si nevyhádáte to, na co máte nárok? Existuje řada služeb, která vás zastoupí a vezmou si jen provizi ze získané kompenzace. Jednou z nich je například služba Vaše nároky. Nezabývá se pouze problémy týkající se zájezdů.
Jak vysokou dostanete kompenzaci
To záleží na řadě okolností, například zda byl váš problém vyřešen už v dané destinaci. K hrubému odhadu výše kompenzace, o kterou si můžete zažádat, vám pomůže tzv. frankfurtská tabulka slev. Ve třech sloupcích tak najdete obvykle řešené problémy na dovolené a kolika procentní slevy přiznaly soudy poškozeným.
Avšak berte tabulku pouze jako orientační bod. Slevy podle ní nejsou vymahatelné. Většina evropských zemí a jejich cestovek se jí řídí. Ale u nás k ní přihlíží pouze některé z cestovních kanceláří.
Přejeme pevné nervy při reklamaci zájezdu a příště se podíváme na to, jak reklamovat nevhodné ubytování v případě, že jedete sólo bez CK, anebo jak a kdy žádat o kompenzaci u leteckých společností.