Každá pojišťovna a každý balíček pojištění má jiná pravidla a výši finančního krytí. Proto je dobré zjistit si informace přes asistenční službu, na kterou se dovoláte 24/7 – na co máte nárok, kde se nechat ošetřit (například, aby bylo vše proplaceno v plné výši), kam odvézt auto nebo si ho nechat odtáhnout.
Tyto věci, které když budete řešit sami hned od začátku, vám mohou dost zkomplikovat situaci a proplacení škody. Je třeba se řídit instrukcemi asistenční služby. Dají vám navíc spoustu užitečných rad přímo po telefonu. Pojďme se podívat na to, jak se zachovat a co je potřeba při pojistné události typu poškození auta, úraz a odpovědnost za škodu.
Havárie či porucha auta v zahraničí
V případě, že způsobíte dopravní nehodu, vždy volejte asistenční službu s dotazem, jak máte postupovat, a policii, která sepíše protokol o nehodě. Vyměňte si kontakty s účastníkem nehody. Neplaťte nic poškozenému dopředu, vše vyřídí pojišťovna. Asistenční služba vám také zajistí případný odtah a servis v okolí nehody, se kterým má smlouvu.
Dejte si pozor na to, abyste si sami nevybrali servis a pojišťovna vám pak nechtěla zaplatit náklady na opravu. Je třeba se řídit pokyny pojišťovny a dovézt auto třeba do vzdálenějšího servisu, ve kterém máte ale jistotu proplacení. Pokud vám někdo způsobí nehodu, je dobré také zavolat policii a vyměnit si kontakt s účastníkem nehody. Když se jedná například pouze o škrábanec na autě a stane se vám to v rámci Evropské unie, stačí vyplnit euroformulář o dopravní nehodě auta a můžete si to nechat opravit rovnou v dané zemi nebo pak i v České republice.
Na co ale určitě nesmíte nezapomenout je, že i když to není vaše zavinění, nesmíte spoléhat na vyřízení mezi pojišťovnami. Je potřeba si zjistit u České kanceláře pojistitelů českou zastupující pojišťovnu té pojišťovny, která bude vyřizovat škodní událost viníka. Česká kancelář pojistitelů je jinak také výborným pomocníkem při nehodě v zahraničí a problémech s vyřízením škodní události.
Nahlásíte si pak událost u této zastupující pojišťovny (ne u vaší), jedině tak se dají do pohybu reparace a pojišťovny se propojí. Samotná zahraniční pojišťovna viníka to nevyřídí sama, čeká, až nahlásíte škodu ve své zemi v dané zastupující pojišťovně. V případě poškození auta bez konkrétního viníka musíte jít na policii sepsat protokol, nafotit auto a postupovat podle pokynů vaší pojišťovny.
Je potřeba mít ale určitě protokol od policie, která také označí, že viník je neznámý. Zde si dávejte pozor, jelikož bez konkrétního viníka budete platit nejspíše spoluúčast na opravě auta a je potřeba mít sjednané havarijní pojištění.
Úraz a onemocnění v zahraničí
Zavolejte asistenční službu cestovního pojištění, která vám sdělí, do jakého nejbližšího zdravotního zařízení můžete přijet a nechat se ošetřit. Pokud se nedokážete domluvit s lékaři, sjednají vám překladatele. V nejhorším případě vám zajistí i odvoz sanitkou nebo vrtulníkem.
Pokud se jedná o menší zranění či nemoc, bude po vás často vyžadováno, abyste zaplatili dopředu v hotovosti za léčebné úkony a za léky. Pokud nemáte u sebe dostatečnou hotovost, poraďte se s asistenční službou a požádejte o garanci zaplacení platby.
Dobře si uschovejte všechny účtenky, lékařskou zprávu, jméno a kontakt na lékaře a zdravotní zařízení, ve kterém vás ošetřovali. Poté vyplníte formulář pro pojišťovnu (on-line nebo písemně), přiložíte tyto dokumenty a pojišťovna vám vše (nebo část) proplatí zpětně.
Pokud se jedná o závažnější zranění nebo například přivolání vrtulníku pro záchranu, to už si pojišťovna vykomunikuje se zdravotním zařízením a neplatíte nic v hotovosti na místě. Jen je potřeba dbát pokynů pojišťovny, aby došlo opravdu k proplacení a nenastaly žádné problémy. Pokud vám přijdou domů další faktury k proplacení, nic neplaťte a vše předejte pojišťovně.
V případě, že nemáte sjednané cestovní pojištění, můžete v Evropě použít svoji kartičku zdravotní pojišťovny. Ta vám zaručí případné nezbytné ošetření, ovšem připravte se na doplácení za lékařskou pomoc. Při nejasnostech a potížích kontaktujte zastupitelský úřad České republiky v dané zemi.
Způsobení škody
V cestovním pojištění je dobré mít zahrnuto pojištění odpovědnosti za škody. Bude se vám velmi hodit při případných nehodách na sjezdovkách a například při poškození majetku v ubytování. Pojištění se vztahuje na poškození zdraví jiných osob, náhradu bolestného, případně smrti. Dále pak na poškození či ztrátu věcí jiných osob nebo i jejich ušlý zisk.
Každá pojišťovna má ale své výluky. V případě způsobení škody zavolejte asistenční službu a sdělte poškozenému, že máte sjednané pojištění. Nezapomeňte si od poškozeného vzít jeho kontaktní údaje, případně i údaje od svědků. Nepodepisujte určitě nic, čemu nerozumíte, důležité je se také nepřiznávat ani k části způsobené škody a neuhradit nic, vše se musí projednat s pojišťovnou.
Při poškození majetku je dobré škodu vyfotografovat a zavolat policii pro sepsání protokolu o poškození majetku, aby si později poškození nepřidávali ještě další škody, které jste nezpůsobili.