dovolená na Ukrajině
Vloženo: 13. června 2019
Poslední příspěvek: 19. srpna 2019
nový člen /
kysela_prdel
nový člen /
před 5 lety
kysela_prdel
Ahojky lidi, kdo má v plánu jed v létě na dovolenou na Ukrajinu? Kdo už tam byl a byl by ochotný podělit se o rady, názory, zajímavá místa.
Cestoporadce /
Kristýna
Cestoporadce /
před 5 lety
Kristýna
před 5 lety
@kysela_prdel ~ Zdravím,
zrovna za 2 týdny vyrážím a moc se těším, protože ve východní Evropě jsem kromě Polska a Slovenska zatím nebyla, takže to bude jistě zážitek.
Zatím mám v plánu navštívit následující místa:
Kyjev, Lvov, Karpaty a nejvyšší horu země - Hoverla, Kamjanec-Podilskyj a město Odessa. Také po nedávném shlédnutí seriálu Černobyl uvažuji, že se podívám i zde.
Po návštěvě Ukrajiny se určitě ozvu a sdělím své zkušenosti.
zrovna za 2 týdny vyrážím a moc se těším, protože ve východní Evropě jsem kromě Polska a Slovenska zatím nebyla, takže to bude jistě zážitek.
Zatím mám v plánu navštívit následující místa:
Kyjev, Lvov, Karpaty a nejvyšší horu země - Hoverla, Kamjanec-Podilskyj a město Odessa. Také po nedávném shlédnutí seriálu Černobyl uvažuji, že se podívám i zde.
Po návštěvě Ukrajiny se určitě ozvu a sdělím své zkušenosti.
nový člen /
kysela_prdel
nový člen /
před 5 lety
kysela_prdel
před 5 lety
@Kristýna ~ moc díky a určitě se ozvy. budeme rádi za každou info. a radu. jedeme tem celá rodina. přejeme hodně štěští a super zážitků.
nový člen /
kysela_prdel
nový člen /
před 5 lety
kysela_prdel
před 5 lety
@Arne1 ~ Černobyl nás neláka, podle nás tohle není dovolenková destinace. přes Lvol pojedeme do Oděsi a moc díky za typ.
nový člen /
kysela_prdel
nový člen /
před 5 lety
kysela_prdel
před 5 lety
@Srnec ~ Chceme tam od 04.07-16.07.2019 pokud to uskutečníme určitě dám vědět naše postřehy a tipy. Chceme jed po trase Užgorod, Mukačevo, Lvov, Termopil, Umaň, Oděsa.
legenda /
Arne1
legenda /
před 5 lety
Arne1
před 5 lety
@kysela_prdel napsal(a):já osobně se budu těšit. Dost mne zajímají postřehy od moře, včetně čistoty, možnosti plážového servisu a pod. - prostě jak by to vypadalo kdybych se rozhodl jet ne například do Bulharska ale do Oděsy.
@Srnec ~ Chceme tam od 04.07-16.07.2019 pokud to uskutečníme určitě dám vědět naše postřehy a tipy. Chceme jed po trase Užgorod, Mukačevo, Lvov, Termopil, Umaň, Oděsa.
nový člen /
kysela_prdel
nový člen /
před 5 lety
kysela_prdel
před 5 lety
@Arne1 ~ No Bulharsko je naše záložní volba, Oděsa bychom měla zásadně lišit. Podle informací které máme, by pobřeží mělo být "divoké", tedy bez stánku, full servisu, atd. mělo by to být jen moře my a pláž. Určitě dáme vědět.
čerstvý příchozí /
Zbyg
čerstvý příchozí /
před 5 lety
Zbyg
před 5 lety
@kysela_prdel ~
Jedeme taky 4. Ale jen na Slovensko, Spišský hrad, tam budeme spát a v pátek ráno do Užhorodu. Tam budeme mít základnu v Hotelu Alina. Budeme vyjíždět Rumunsko, Maďarsko atd. Ať se daří
Jedeme taky 4. Ale jen na Slovensko, Spišský hrad, tam budeme spát a v pátek ráno do Užhorodu. Tam budeme mít základnu v Hotelu Alina. Budeme vyjíždět Rumunsko, Maďarsko atd. Ať se daří
nový člen /
kysela_prdel
nový člen /
před 5 lety
kysela_prdel
před 5 lety
@Zbyg ~ Hojky my se budeme taky stavovat Bešeňová, Košice a až pak UK. Rumunsko super příroda, Maďarsko perfektní celé, doporučuji Budapešť, je na co koukat a v noci parlament je úžasný. Přejeme hodně štěstí a hlavně bezpečný návrat.
Cestoporadce /
Kristýna
Cestoporadce /
před 5 lety
Kristýna
před 5 lety
Všechny zdravím, právě jsem se vrátila po 10 denním putování po Ukrajině, Bělorusku a Moldávii, tak se s vámi ráda podělím o své poznatky a zážitky.
Mou první zastávkou byl Lvov, kam jsem přiletěla z Katowic s aerolinkou Wizz air za pouhých 400 Kč, což byla ke konci asi největší částka z celé dovolené. Ukrajina je opravdu velmi levná! MHD po městech většinou 4-7 hřiven, jídlo zejména na tržištích za babku (ale také v supermarketech). Například teď je tam sezóna malin, borůvek nebo třeba meruněk, a kilo se dá sehnat za 15 hřiven. Byla jsem opravdu převitamínovaná!
Ubytování ve městech jsem řešila přes couchsurfing, ale také jsem spala v nočních autobusech a vlacích, které byly většinou moderní a komfortní. V Zakarpatské Rusi jsem pak našla ubytování za 50 hřiven na noc (cca 40 Kč! ). Ukrajina je opravdu velká země, takže přejezdy jsou často zdlouhavé a silnice někdy v opravdu katastrofálním stavu. Výhodou nočních vlaků a autobusů je, že člověk nezabije celý den přejížděním a také ušetří za ubytování.
Lvov mi přišel architektonicky podobný městům v Polsku, ale například Krakov je dle mě rozhodně hezčí. Osobně mě Lvov moc nezaujal. Město je malé a dá se projít za 1 den.
Moje cesta dále pokračovala do Kyjeva, kde jsem strávila pouze jeden den. Pro mě to však bylo dostačující, jelikož mi prostě ukrajinská města moc nesedla. Určitě se tu někdo ale nebude nudit i 2 nebo 3 dny. Město nabízí spoustu památek, mě zaujaly především krásné pravoslavné kostely a kláštery.
Dále jsem jela do Odessy, na kterou mám velmi rozporuplný názor. Na jednu stranu město nabízí krásné upravované centrum (na rozdíl od jiných měst na Ukrajině) a je zde příjemná dovolenková atmosféra, na druhou stranu oblasti mimo centrum a to zejména okolí hlavního nádraží je plné rozpadajících se domů, bordelu a špíny na ulicích, a celkově připomíná spíše Indii. Dokonce mě na místním trhu i okradli. Poté jsem také zjistila, že Odessa je město s nejvyšší kriminalitou, což můžu z vlastní zkušenosti potvrdit. K moři jsem v Odesse zajela na populární pláž Arcadia, která se snaží být moderní a upravovaná, moc se jim to však nedaří. Promenáda připomíná nepovedený Disneyland a veřejné pláže jsou plné odpadků a nedopalků (každých pár minut mi na hlavě přistál igelitový sáček). Moře bylo také plné odpadků a řas a bylo poměrně studené - pocitově tak 18 °C a to jsem vcelku otužilá . V Arcadii však najdete spíše placené pláže, které udržované nejspíše jsou, ale vstup stojí okolo 200 hřiven.
Posledním cílem tohoto výletu byla Podkarpatská Rus. Za mě rozhodně nejkrásnější část Ukrajiny a jediné místo, kde je krásná příroda a hory. Zbytek Ukrajiny je poměrně rovina, kde najdete pouze pole a lesy. V Karpatech jsem vylezla na nejvyšší horu Hoverla, navštívila místní krásné vesnice včetně "české" Koločavy. V místní hospodě vaří výborné české, slovenské i ukrajinské jídlo. Nakonec jsem navštívila město Užhorod a jela autobusem přes Slovensko zpátky domů. Cesta z Užhorodu do Košic vede přes hranice ve Vyšné Německé a je zde velká šance, že zde uvíznete i na několik hodin. My jsme tu strávili 7 hodin, což prý není ojedinělé. Doporučuje se tedy spíše cesta přes Maďarsko.
I přesto, že mě Ukrajina moc nezaujala (až na Karpaty), tak to byl zajímavý návrat do komunismu, z kterého si odvážím spoustu zážitků.
Mou první zastávkou byl Lvov, kam jsem přiletěla z Katowic s aerolinkou Wizz air za pouhých 400 Kč, což byla ke konci asi největší částka z celé dovolené. Ukrajina je opravdu velmi levná! MHD po městech většinou 4-7 hřiven, jídlo zejména na tržištích za babku (ale také v supermarketech). Například teď je tam sezóna malin, borůvek nebo třeba meruněk, a kilo se dá sehnat za 15 hřiven. Byla jsem opravdu převitamínovaná!
Ubytování ve městech jsem řešila přes couchsurfing, ale také jsem spala v nočních autobusech a vlacích, které byly většinou moderní a komfortní. V Zakarpatské Rusi jsem pak našla ubytování za 50 hřiven na noc (cca 40 Kč! ). Ukrajina je opravdu velká země, takže přejezdy jsou často zdlouhavé a silnice někdy v opravdu katastrofálním stavu. Výhodou nočních vlaků a autobusů je, že člověk nezabije celý den přejížděním a také ušetří za ubytování.
Lvov mi přišel architektonicky podobný městům v Polsku, ale například Krakov je dle mě rozhodně hezčí. Osobně mě Lvov moc nezaujal. Město je malé a dá se projít za 1 den.
Moje cesta dále pokračovala do Kyjeva, kde jsem strávila pouze jeden den. Pro mě to však bylo dostačující, jelikož mi prostě ukrajinská města moc nesedla. Určitě se tu někdo ale nebude nudit i 2 nebo 3 dny. Město nabízí spoustu památek, mě zaujaly především krásné pravoslavné kostely a kláštery.
Dále jsem jela do Odessy, na kterou mám velmi rozporuplný názor. Na jednu stranu město nabízí krásné upravované centrum (na rozdíl od jiných měst na Ukrajině) a je zde příjemná dovolenková atmosféra, na druhou stranu oblasti mimo centrum a to zejména okolí hlavního nádraží je plné rozpadajících se domů, bordelu a špíny na ulicích, a celkově připomíná spíše Indii. Dokonce mě na místním trhu i okradli. Poté jsem také zjistila, že Odessa je město s nejvyšší kriminalitou, což můžu z vlastní zkušenosti potvrdit. K moři jsem v Odesse zajela na populární pláž Arcadia, která se snaží být moderní a upravovaná, moc se jim to však nedaří. Promenáda připomíná nepovedený Disneyland a veřejné pláže jsou plné odpadků a nedopalků (každých pár minut mi na hlavě přistál igelitový sáček). Moře bylo také plné odpadků a řas a bylo poměrně studené - pocitově tak 18 °C a to jsem vcelku otužilá . V Arcadii však najdete spíše placené pláže, které udržované nejspíše jsou, ale vstup stojí okolo 200 hřiven.
Posledním cílem tohoto výletu byla Podkarpatská Rus. Za mě rozhodně nejkrásnější část Ukrajiny a jediné místo, kde je krásná příroda a hory. Zbytek Ukrajiny je poměrně rovina, kde najdete pouze pole a lesy. V Karpatech jsem vylezla na nejvyšší horu Hoverla, navštívila místní krásné vesnice včetně "české" Koločavy. V místní hospodě vaří výborné české, slovenské i ukrajinské jídlo. Nakonec jsem navštívila město Užhorod a jela autobusem přes Slovensko zpátky domů. Cesta z Užhorodu do Košic vede přes hranice ve Vyšné Německé a je zde velká šance, že zde uvíznete i na několik hodin. My jsme tu strávili 7 hodin, což prý není ojedinělé. Doporučuje se tedy spíše cesta přes Maďarsko.
I přesto, že mě Ukrajina moc nezaujala (až na Karpaty), tak to byl zajímavý návrat do komunismu, z kterého si odvážím spoustu zážitků.
nový člen /
kysela_prdel
nový člen /
před 5 lety
kysela_prdel
před 5 lety
Ukrajina- já-rodina-obytné auto.
Projížděli jsme přes Vyšné Nemecké, slovenská část celnice standart známí všem kdo cestuje mimo EU až na dvě drobnosti chtějí vědět stav tachometru a na litry množství paliva v nádrži. Ukrajinská část, první Vás přivítá voják, zeptá se na počet lidí ve vozidle a napíše je na kus orazítkovaného papírku. Velice důležité, nezaložit. Popojedeme cca 50m, zde jsou celníci a začíná "zábava". Nikdo Vám nic neřekne, neporadí. První celník zkontroluje pasy a začne zevrubnou prohlídkou auta a lidí, další razítko na papírek. Pak sami bez vyzvání musíte přejít k prvnímu okénku po směru jízdy, vložit pasy a zavolat celou posádku k fyzické kontrole. Pokud je vše OK vrátí Vám doklady a papírek o jedno razítko bohatší. Znovu se sami přesunete k okénku o 3m dále ve směru jízdy a celý postup opakujete, když i zde vše v pořádku dostane se řada i na Vaše auto, prohlídka všech prostor a vybavení. U nás i tohle proběhlo v pohodě a korektně. Dostanete další razítko na ten "papírek" a můžete popojet cca 70m k další vojenské hlídce, no a sláva konečně Vás zbaví povinnosti strážit "papírek" nás letmo zkontrolovala a odebrala důležitý dokument-papírek.
Už první metry na Ukrajině Vás začnou řidičsky školit, výrazy, koleje, hluboké koleje, boule, vysoké boule, horší a špatný stav pozemní komunikace, noo zkuste si sami sebe představit, že vysvětlujete 60letému nomádovi, který celý život prožil v poušti Gobi v uzavřené rodinné skupině co je to moře. Tohle se Vám pokusím popsat, ani my jsme netušili, co to obnáší a to jsme sháněli informace před cestou, kde se dalo.
Je životně důležité a to nejen pro Vás ale i pro ostatní si pamatovat, že na Ukrajině jsou všechny značky vodorovné i svislé až na dvě výjimky, INFORMATIVNÍ! Zcela vážně i ty zákazové a zákazové ve žlutém podkladu. První výjimka, semafory mají buď tři ale někdy i čtyři ampule a jsou rozmístěny zcela nahodile v prostoru křižovatky, nutno hledat. Dost často je přítomen i semafor na protilehlé straně křižovatky jako taková pomocná signalizace, což je docela fajn. Pokud má jen tři ampule prostřední žlutá se velice často mění v digitální odpočet ve vteřinách z červené na zelenou a obráceně. Pak se oranžově rozsvítí a signál přeskočí, volno nebo stůj. Pokud má čtyři tuto funkci zastává nejvyšší ampule. Druhá výjimka jsou kontrolní stanoviště policie nebo armády, jsou na všech typech cest.
Vojenské jsou v pohodě a my jsme neměli jediný problém, vojáci jsou korektní a v pohodě. Budou chtít doklady a občas něco otevřít a podívat se. Policejní kontroly jsou zásadní problém, dvakrát zastaveno a dvakrát úplatek, bacha začínají na 50euro. Poprvé nás zastavili při sjezdu na dálnici směr Oděsa za Umaňí, dvouproudý sjezd a šílená hustota provozu. Když na nás mávl, dal jsem blinkr a sjel ke krajnici na okraj ohromného asfaltového placu, abychom nepřekáželi. Okamžitě nás obvinili, že jsme ujeli z místa kontroly a bohužel bylo tam dost diváků, tak že se předváděli. Chvílemi to bylo dost špatné a padaly slova o zatčení až na tři dny atd. když mě posadili do auta a popovezli o kousek dál, zeptali se mě na úplatek a kolik dám, řekl jsem 40euro, byla to blbost, ale bylo to poprvé a prostě jsem měl strach. Zvedli to na 50, sedíte v zadu a peníze položíte mezi sedačky, oni Vás zavezou zpátky, vrátí pasy a doklady a můžete pokračovat. Určitě začněte na deseti s tím, že se u nás neplatí eurama, ale korunami že Vám zbyli z přejezdu přes Slovensko. Podruhé když nás zastavili jsem to s úspěchem aplikoval, prostě jin vůbec nerozumíte vše si nechte 100x vysvětlit. Po cca 30min. jsme se domluvili na 20eurech a hurá zase jedeme. Policejní kontroly poznáte podle toho, že je tam snížená rychlost na 50km zvýrazněná žlutým podkladem a sami Ukrajinci jedou max 60km. Pokuste se dostat tak abyste byli těsně za jiným autem nebo mezi Vámi a jimi byli jiná auta. Pokud jejich auto bliká modře je to v pohodě, když se rozbliká červeně je problém a zastavte i když máte pocit, že Vás se to netýká.
No a jsou tu silnice samotné, poměr špatných a dobrých je cca 65% špatných a 35% dobrých. Špatné se dělí na 60% opravdu špatné a 40% těch co pochopí jen ti, co tam byli. Na hlavním tahu mezi městy jsme zažili 20km dlouhý úsek kde se jede jen po hlíně zpevněné štěrkem a zbytky asfaltu, výmoly tak hluboké že pokud do něj sjedete, musí vás někdo vytáhnout. Standardní stav meziměstských silnic jsou tři pruhy, jeden pro každý směr a prostřední se přiřazuje buď k Vašemu, nebo k protisměru a slouží k přejíždění. Jeho střídání je docela pravidelné s ohledem na kopce a dá se na to zvyknout a střídání je dobře značené. Jsou bohužel i úseky kde vodorovné značení zcela nebo z části chybí a pak je jediné vodítko pozorovat místní řidiče. Druhý extrém jsou ty dobré, 70% je stav jaký znáte z EU a 30% je Švýcarská kvalita, vážně, fakt to tam je, opravdu. Bacha všechny tyto stavy se míchají naprosto nahodile, jedete z kopce po Švýcarce a v půlce je přechod na stav, který znají jen ti co už byli. Naměřili jsme vyjeté koleje, které měli hloubku 40cm pod rovinou silnice a uprostřed boule 27cm nad rovinou. Určitě nedoporučujeme cestovat v noci, jako bonus žádná z cest vyjma velkých měst není osvětlená.
Samotnou kapitolu si zaslouží "dálnice" vesměs vypadají jako naše D1 dva pruhy v jeden směr a travnatý dělící pás se svodidly, rychlost je stanovená na 110km/h. Její stav je cca jedenkrát až dvakrát horší než naše D1 před modernizací. I když i zde je pár Ukrajinských zvláštností. Nejzásadnější je možnost legálně se otočit do protisměru, jo, jó, je to tak. V levém nejrychlejším pruhu je přidán další něco jako odbočovací do leva a značka znázorňující otáčení i když potkali jsme i pár míst kde tento pruh nebyl a otáčelo se přímo z levého. Prostě zastavíte, počkáte, až v protisměru nic nepojede a přejedete přes protisměr napříč, do takové zvláštní "kapsy, slzy, vyasfaltovaného místa"kde se můžete ujistit, že stále žijete, vydýchat a připojovacím pruhem se vydat k dalšímu zážitku při otáčení do protisměru. Zvláště působivé je to v noci ani dálnice nejsou osvětleny. Dalším unikátem jsou přechody, dálniční přechody, přechody pro chodce přes dálnici. Jsou velice bezpečné, pač narozdíl od běžného přechodu jsou zabezpečeny přidáním červených pruhů. Tedy bílý pruh, červený pruh, bílý pruh, atd. na jedem jsme narazili i v úseků kde byli čtyři jízdní pruhy v jeden směr. Jen pro úplnost, dálnice nikde ani u přechodů nejsou nikterak osvětleny. Pak už jen taková drobnost na Ukrajině je zakázáno stát u benzinek, a to i na dálnici. Řidiči kamionů stojí v odstavných pruzích, na krajnici, a když je hodně zle tak v nejpomalejším pruhu dálnice v okolí benzinek a hospod. Je fakt, že se snaží mít takto odstavené auta osvětleny, většinou koncovými světli a výstražnými, někdy i lucernou.
K řidičům samotným, nerespektují žádné předpisy mimo dvě výše popsané výjimky. V obcích je stanoveno 50km, osobně jsem nedokázal jed rychleji než 80km, prostě mi to nešlo. Předjížděli mě i plně naložené kamiony, opravdu. Pokud Vás napadne v obci dát přednost někomu na přechodu, nedělejte to. Jednak vyděsíte ty lidi na samotném přechodu a pak pokud máte něco vyššího a neprůhledného, jako my, srazí je auto jedoucí za vámi a předjíždějící Vás přes dvojitou plnou čaru rychlostí 90km/h. udělal jsem to jen třikrát pokaždé se stejným výsledkem. Ve velkých městech, uvnitř ano, tam to tak nějak tolerují. Všude na Ukrajině platí právo silnějšího a dražšího auta, přijměte toto pravidlo za své a spolu s pravidlem že všechny dopravní značky jsou pouze informativní a skoro zapadnete. To že jste na hlavní, že se jedná o jednosměrnou ulici, že je někde zákaz vjezdu, berte jako takové vodítko, nápovědu. Pokud uvidíte dražší, silnější auto než je vaše prostě jej pusťte, ono s tím počítá.
Města, projeli a prošli jsme, Mukačevo, Lvov, Ternopil, Chmelnyckyj, Umaň, Oděsa, Čornomorsk. Za delší návštěvu stojí jen Lvov a Oděsa. V ostatních městech se jedná jen o jednotlivé památky na cca 3-4hodiny. Všechna města jsou z našeho pohledu až v katastrofálním stavu. To tedy platí i o Lvově a Oděse mimo historická centra.
Peníze, dá se platit kartou na benzinkách (osobně doporučuji síť OKKO, nejdražší ceny ale kvalitní pohonné hmoty) cena 31 hřiven za naftu, ale dá se sehnat i za 25, jen ta kvalita. Nevím jen jsme nechtěli dopravovat auto se zadřeným motorem zpět do ČR. Tuhle sít nám doporučil kamarád co má vlastní tahač a jezdí tam. Plyn je za 12,něco hřiven, benzín stejný s naftou. Dá se zaplatit ve většině restaurací, obchodních domech. Nezaplatíte na tržnicích, kde chodí obyčejní ukrajinci nebo v cirkuse s delfíny v Oděse, samotný lístek ano ale vše ostatní už jen za hotové. Musíte vybrat hotovost což už je dost problém. Bankomaty nejsou na každém rohu jako u nás ale jen v nákupních centrech, která jsou jen ve velkých městech a v centrech těchto měst tak do 10 kusů. Poplatek za výběr je cca 200kč za každý výběr! Dalším problémem je samotný nákup, pokud budete nakupovat pečivo, zeleninu, ovoce, sladkosti, které mají na váhu, musíte k samo obslužným terminálům, které vám vytisknou kód kde je cena a druh zboží pro pokladnu. Pokladní pouze markuje a kasíruje. Tyto terminály jsou pochopitelně v ukrajinštině, azbuce a pouze text bez obrázků. My vybrali už ve Lvově za cca 5000kč (je nás pět) a vyšlo nám to na 12dní běžných radovánek.
Moře, určitě ne Oděsa, špinavé a smradlavé, oplatí se popojet až za Čornomorsk, krásné zelenomodré moře prázdné písčité pláže a minimum lidí, ráj na zemi??
Jestli bychom tam jeli znovu, jestli bychom to mohli doporučit? Jeli, pokud se nic zásadního na Ukrajině nezmění, tak ano. Za tři, čtyři roky, bez dětí, v nenápadném autě s minimem věcí, chceme se tam podívat, Ukrajina je zemně extrémních extrémů. Jestli ji můžeme někomu doporučit jako dovolenou s rodinou NE sorry ale vážně Ne.
Projížděli jsme přes Vyšné Nemecké, slovenská část celnice standart známí všem kdo cestuje mimo EU až na dvě drobnosti chtějí vědět stav tachometru a na litry množství paliva v nádrži. Ukrajinská část, první Vás přivítá voják, zeptá se na počet lidí ve vozidle a napíše je na kus orazítkovaného papírku. Velice důležité, nezaložit. Popojedeme cca 50m, zde jsou celníci a začíná "zábava". Nikdo Vám nic neřekne, neporadí. První celník zkontroluje pasy a začne zevrubnou prohlídkou auta a lidí, další razítko na papírek. Pak sami bez vyzvání musíte přejít k prvnímu okénku po směru jízdy, vložit pasy a zavolat celou posádku k fyzické kontrole. Pokud je vše OK vrátí Vám doklady a papírek o jedno razítko bohatší. Znovu se sami přesunete k okénku o 3m dále ve směru jízdy a celý postup opakujete, když i zde vše v pořádku dostane se řada i na Vaše auto, prohlídka všech prostor a vybavení. U nás i tohle proběhlo v pohodě a korektně. Dostanete další razítko na ten "papírek" a můžete popojet cca 70m k další vojenské hlídce, no a sláva konečně Vás zbaví povinnosti strážit "papírek" nás letmo zkontrolovala a odebrala důležitý dokument-papírek.
Už první metry na Ukrajině Vás začnou řidičsky školit, výrazy, koleje, hluboké koleje, boule, vysoké boule, horší a špatný stav pozemní komunikace, noo zkuste si sami sebe představit, že vysvětlujete 60letému nomádovi, který celý život prožil v poušti Gobi v uzavřené rodinné skupině co je to moře. Tohle se Vám pokusím popsat, ani my jsme netušili, co to obnáší a to jsme sháněli informace před cestou, kde se dalo.
Je životně důležité a to nejen pro Vás ale i pro ostatní si pamatovat, že na Ukrajině jsou všechny značky vodorovné i svislé až na dvě výjimky, INFORMATIVNÍ! Zcela vážně i ty zákazové a zákazové ve žlutém podkladu. První výjimka, semafory mají buď tři ale někdy i čtyři ampule a jsou rozmístěny zcela nahodile v prostoru křižovatky, nutno hledat. Dost často je přítomen i semafor na protilehlé straně křižovatky jako taková pomocná signalizace, což je docela fajn. Pokud má jen tři ampule prostřední žlutá se velice často mění v digitální odpočet ve vteřinách z červené na zelenou a obráceně. Pak se oranžově rozsvítí a signál přeskočí, volno nebo stůj. Pokud má čtyři tuto funkci zastává nejvyšší ampule. Druhá výjimka jsou kontrolní stanoviště policie nebo armády, jsou na všech typech cest.
Vojenské jsou v pohodě a my jsme neměli jediný problém, vojáci jsou korektní a v pohodě. Budou chtít doklady a občas něco otevřít a podívat se. Policejní kontroly jsou zásadní problém, dvakrát zastaveno a dvakrát úplatek, bacha začínají na 50euro. Poprvé nás zastavili při sjezdu na dálnici směr Oděsa za Umaňí, dvouproudý sjezd a šílená hustota provozu. Když na nás mávl, dal jsem blinkr a sjel ke krajnici na okraj ohromného asfaltového placu, abychom nepřekáželi. Okamžitě nás obvinili, že jsme ujeli z místa kontroly a bohužel bylo tam dost diváků, tak že se předváděli. Chvílemi to bylo dost špatné a padaly slova o zatčení až na tři dny atd. když mě posadili do auta a popovezli o kousek dál, zeptali se mě na úplatek a kolik dám, řekl jsem 40euro, byla to blbost, ale bylo to poprvé a prostě jsem měl strach. Zvedli to na 50, sedíte v zadu a peníze položíte mezi sedačky, oni Vás zavezou zpátky, vrátí pasy a doklady a můžete pokračovat. Určitě začněte na deseti s tím, že se u nás neplatí eurama, ale korunami že Vám zbyli z přejezdu přes Slovensko. Podruhé když nás zastavili jsem to s úspěchem aplikoval, prostě jin vůbec nerozumíte vše si nechte 100x vysvětlit. Po cca 30min. jsme se domluvili na 20eurech a hurá zase jedeme. Policejní kontroly poznáte podle toho, že je tam snížená rychlost na 50km zvýrazněná žlutým podkladem a sami Ukrajinci jedou max 60km. Pokuste se dostat tak abyste byli těsně za jiným autem nebo mezi Vámi a jimi byli jiná auta. Pokud jejich auto bliká modře je to v pohodě, když se rozbliká červeně je problém a zastavte i když máte pocit, že Vás se to netýká.
No a jsou tu silnice samotné, poměr špatných a dobrých je cca 65% špatných a 35% dobrých. Špatné se dělí na 60% opravdu špatné a 40% těch co pochopí jen ti, co tam byli. Na hlavním tahu mezi městy jsme zažili 20km dlouhý úsek kde se jede jen po hlíně zpevněné štěrkem a zbytky asfaltu, výmoly tak hluboké že pokud do něj sjedete, musí vás někdo vytáhnout. Standardní stav meziměstských silnic jsou tři pruhy, jeden pro každý směr a prostřední se přiřazuje buď k Vašemu, nebo k protisměru a slouží k přejíždění. Jeho střídání je docela pravidelné s ohledem na kopce a dá se na to zvyknout a střídání je dobře značené. Jsou bohužel i úseky kde vodorovné značení zcela nebo z části chybí a pak je jediné vodítko pozorovat místní řidiče. Druhý extrém jsou ty dobré, 70% je stav jaký znáte z EU a 30% je Švýcarská kvalita, vážně, fakt to tam je, opravdu. Bacha všechny tyto stavy se míchají naprosto nahodile, jedete z kopce po Švýcarce a v půlce je přechod na stav, který znají jen ti co už byli. Naměřili jsme vyjeté koleje, které měli hloubku 40cm pod rovinou silnice a uprostřed boule 27cm nad rovinou. Určitě nedoporučujeme cestovat v noci, jako bonus žádná z cest vyjma velkých měst není osvětlená.
Samotnou kapitolu si zaslouží "dálnice" vesměs vypadají jako naše D1 dva pruhy v jeden směr a travnatý dělící pás se svodidly, rychlost je stanovená na 110km/h. Její stav je cca jedenkrát až dvakrát horší než naše D1 před modernizací. I když i zde je pár Ukrajinských zvláštností. Nejzásadnější je možnost legálně se otočit do protisměru, jo, jó, je to tak. V levém nejrychlejším pruhu je přidán další něco jako odbočovací do leva a značka znázorňující otáčení i když potkali jsme i pár míst kde tento pruh nebyl a otáčelo se přímo z levého. Prostě zastavíte, počkáte, až v protisměru nic nepojede a přejedete přes protisměr napříč, do takové zvláštní "kapsy, slzy, vyasfaltovaného místa"kde se můžete ujistit, že stále žijete, vydýchat a připojovacím pruhem se vydat k dalšímu zážitku při otáčení do protisměru. Zvláště působivé je to v noci ani dálnice nejsou osvětleny. Dalším unikátem jsou přechody, dálniční přechody, přechody pro chodce přes dálnici. Jsou velice bezpečné, pač narozdíl od běžného přechodu jsou zabezpečeny přidáním červených pruhů. Tedy bílý pruh, červený pruh, bílý pruh, atd. na jedem jsme narazili i v úseků kde byli čtyři jízdní pruhy v jeden směr. Jen pro úplnost, dálnice nikde ani u přechodů nejsou nikterak osvětleny. Pak už jen taková drobnost na Ukrajině je zakázáno stát u benzinek, a to i na dálnici. Řidiči kamionů stojí v odstavných pruzích, na krajnici, a když je hodně zle tak v nejpomalejším pruhu dálnice v okolí benzinek a hospod. Je fakt, že se snaží mít takto odstavené auta osvětleny, většinou koncovými světli a výstražnými, někdy i lucernou.
K řidičům samotným, nerespektují žádné předpisy mimo dvě výše popsané výjimky. V obcích je stanoveno 50km, osobně jsem nedokázal jed rychleji než 80km, prostě mi to nešlo. Předjížděli mě i plně naložené kamiony, opravdu. Pokud Vás napadne v obci dát přednost někomu na přechodu, nedělejte to. Jednak vyděsíte ty lidi na samotném přechodu a pak pokud máte něco vyššího a neprůhledného, jako my, srazí je auto jedoucí za vámi a předjíždějící Vás přes dvojitou plnou čaru rychlostí 90km/h. udělal jsem to jen třikrát pokaždé se stejným výsledkem. Ve velkých městech, uvnitř ano, tam to tak nějak tolerují. Všude na Ukrajině platí právo silnějšího a dražšího auta, přijměte toto pravidlo za své a spolu s pravidlem že všechny dopravní značky jsou pouze informativní a skoro zapadnete. To že jste na hlavní, že se jedná o jednosměrnou ulici, že je někde zákaz vjezdu, berte jako takové vodítko, nápovědu. Pokud uvidíte dražší, silnější auto než je vaše prostě jej pusťte, ono s tím počítá.
Města, projeli a prošli jsme, Mukačevo, Lvov, Ternopil, Chmelnyckyj, Umaň, Oděsa, Čornomorsk. Za delší návštěvu stojí jen Lvov a Oděsa. V ostatních městech se jedná jen o jednotlivé památky na cca 3-4hodiny. Všechna města jsou z našeho pohledu až v katastrofálním stavu. To tedy platí i o Lvově a Oděse mimo historická centra.
Peníze, dá se platit kartou na benzinkách (osobně doporučuji síť OKKO, nejdražší ceny ale kvalitní pohonné hmoty) cena 31 hřiven za naftu, ale dá se sehnat i za 25, jen ta kvalita. Nevím jen jsme nechtěli dopravovat auto se zadřeným motorem zpět do ČR. Tuhle sít nám doporučil kamarád co má vlastní tahač a jezdí tam. Plyn je za 12,něco hřiven, benzín stejný s naftou. Dá se zaplatit ve většině restaurací, obchodních domech. Nezaplatíte na tržnicích, kde chodí obyčejní ukrajinci nebo v cirkuse s delfíny v Oděse, samotný lístek ano ale vše ostatní už jen za hotové. Musíte vybrat hotovost což už je dost problém. Bankomaty nejsou na každém rohu jako u nás ale jen v nákupních centrech, která jsou jen ve velkých městech a v centrech těchto měst tak do 10 kusů. Poplatek za výběr je cca 200kč za každý výběr! Dalším problémem je samotný nákup, pokud budete nakupovat pečivo, zeleninu, ovoce, sladkosti, které mají na váhu, musíte k samo obslužným terminálům, které vám vytisknou kód kde je cena a druh zboží pro pokladnu. Pokladní pouze markuje a kasíruje. Tyto terminály jsou pochopitelně v ukrajinštině, azbuce a pouze text bez obrázků. My vybrali už ve Lvově za cca 5000kč (je nás pět) a vyšlo nám to na 12dní běžných radovánek.
Moře, určitě ne Oděsa, špinavé a smradlavé, oplatí se popojet až za Čornomorsk, krásné zelenomodré moře prázdné písčité pláže a minimum lidí, ráj na zemi??
Jestli bychom tam jeli znovu, jestli bychom to mohli doporučit? Jeli, pokud se nic zásadního na Ukrajině nezmění, tak ano. Za tři, čtyři roky, bez dětí, v nenápadném autě s minimem věcí, chceme se tam podívat, Ukrajina je zemně extrémních extrémů. Jestli ji můžeme někomu doporučit jako dovolenou s rodinou NE sorry ale vážně Ne.
stálý člen /
Srnec
stálý člen /
před 5 lety
Srnec
před 5 lety
@kysela_prdel ~ Dobrý den, za hranicemi jste problém s policií neměli? My dnes vyrážíme k Mukačevu a chci jet přes Ublu i když je tam mizerná cesta. S nějakým úplatky 50 EUR nepočítám, mám jen asi 120 na výměnu. Počítám s placením kartou nebo výběrem z bankomatu. Děkuji.
nový člen /
kysela_prdel
nový člen /
před 5 lety
kysela_prdel
před 5 lety
@Srnec ~ Jeeje špatný projede přes přechod a v obci Malyj Bereznyj přijdete kolem pumpy OKKO na náměstí stála hlídka která nás stála 20euro. My se tama vraceli. Nevím, jestli tam stojí pravidelně, ale doba přechodu přes Vyšné Nemecké na celnici byla stejná. Pokud pojedete na Užok prvních 50km je opravdu tragických pak vojenská kontrola a úžasná silnice i pro motorkáře. Na Ukrajině eura určitě neměňte, mají strašně nevýhodný kurz. Plaťte kartou nebo si vyberte s bankomatu hřivny. Jen je problém nějaký najít a hlavně bacha sdělujete údaje o svém účtu někomu na Ukrajině, mezinárodní banky tam nemají zastoupení, všechny jsou Ukrajinské jen v Lvově jsme narazili na pobočku raiffeisen bank.
stálý člen /
Srnec
stálý člen /
před 5 lety
Srnec
před 5 lety
@kysela_prdel ~ V Mukačevu nějaké bankomaty najdeme. Díky za informace,ale jsem z toho trochu vyděšený.Jedeme tam na návštěvu,tak snad nebudu litovat,že jsem chtěl poznat jinou zemi než Chorvatsko.
nový člen /
kysela_prdel
nový člen /
před 5 lety
kysela_prdel
před 5 lety
@Srnec ~ no zas tak hororové to není my tam měli i děti od 8let, s policii je to nepříjemné, aspoň my měli. Člověk si musí uvědomit, že to není žádná "úniková hra" ale zemně kde neplatí to, na co jsme zvyklí. Kolem hranic je to v pohodě je tam dost Poláků, Slováku. Nechci strašit a není to země bez pravidel, jen člověk to musí brát vážně, být opatrný. Držím palce, ať jste v pohodě a příroda na Zakarpatí je fakt úchvatná.
stálý člen /
Srnec
stálý člen /
před 5 lety
Srnec
před 5 lety
@kysela_prdel ~ Zatím jsme dojeli dobře.Bez policejní kontroly.Na přechodu u Ubly nikdo. Trvalo nám to tam asi 20 minut.Cesty fakt strašný a chápu v dopravě v Mukačevu hrůza.Dnes chceme do centra,tak doufám,že to zvládneme.
nový člen /
kysela_prdel
nový člen /
před 5 lety
kysela_prdel
před 5 lety
Vložit odpověď