Last minute nebo first minute? Co se víc vyplatí?
Vloženo: 28. dubna 2019
Poslední příspěvek: 19. května 2019
čerstvý příchozí /
KrálJelimán
čerstvý příchozí /
před 6 lety
KrálJelimán
Zdravím všechny, můžete mi poradit co se víc vyplatí cenově? Zda first minute nebo last minute? A jaké jsou jejich další výhody? Nebo jaký je mezi nimi prosím rozdíl? Děkuji
Cestoporadce /
Kristýna
Cestoporadce /
před 6 lety
Kristýna
před 6 lety
@KrálJelimán ~ Hezký večer,
Obliba first minute zájezdů, neboli zájezdů kupovaných s předstihem v posledních letech výrazně roste, a brzy by měla předehnat i zájezdy last minute, neboli zájezdy, které jsou kupované na poslední chvíli.
Hlavní výhodou first minute je, že máte na výběr z největší nabídky zájezdů, a tak si máte opravdu z čeho vybírat. Také je tu možnost zakoupit pobyt i pro větší skupiny, případně pro cestovatele se specifickými požadavky (je zde dostatek volných míst). Sleva u těchto zájezdů se pohybuje většinou do 20 %. Často se také platí dopředu pouze menší záloha. Na druhou stranu není lehké plánovat půl roku či rok dopředu vzhledem k možnostem dovolené v práci či jiným okolnostem.
Pokud se cestovní kanceláři nepodaří vyprodat určitý zájezd, tak ho slevní o desítky procent, a tak se např. snaží minimalizovat ztráty vyprodáním zájezdu alespoň za nákupní cenu. Tím pádem se jedná o last minute. Výhodou je nízká cena, častokrát nižší než u nabídek first minute, ovšem na úkor velmi omezené nabídky. Což je velkou nevýhodou například pro rodiny s dětmi či skupiny cestovatelů, vzhledem k omezenému počtu volných míst.
Obliba first minute zájezdů, neboli zájezdů kupovaných s předstihem v posledních letech výrazně roste, a brzy by měla předehnat i zájezdy last minute, neboli zájezdy, které jsou kupované na poslední chvíli.
Hlavní výhodou first minute je, že máte na výběr z největší nabídky zájezdů, a tak si máte opravdu z čeho vybírat. Také je tu možnost zakoupit pobyt i pro větší skupiny, případně pro cestovatele se specifickými požadavky (je zde dostatek volných míst). Sleva u těchto zájezdů se pohybuje většinou do 20 %. Často se také platí dopředu pouze menší záloha. Na druhou stranu není lehké plánovat půl roku či rok dopředu vzhledem k možnostem dovolené v práci či jiným okolnostem.
Pokud se cestovní kanceláři nepodaří vyprodat určitý zájezd, tak ho slevní o desítky procent, a tak se např. snaží minimalizovat ztráty vyprodáním zájezdu alespoň za nákupní cenu. Tím pádem se jedná o last minute. Výhodou je nízká cena, častokrát nižší než u nabídek first minute, ovšem na úkor velmi omezené nabídky. Což je velkou nevýhodou například pro rodiny s dětmi či skupiny cestovatelů, vzhledem k omezenému počtu volných míst.
věrný člen /
Tom_D
věrný člen /
před 6 lety
Tom_D
před 6 lety
Ten nejdůležitější základ už byl řečen, jen bych ještě doplnil pár informací, které nejsou tak veřejně známé.
U FM je sice výhoda širokého výběru, avšak nemusí být jistou zárukou toho, že budete ve vybrané ubytovací kapacitě opravdu ubytováni. V sezóně může totiž častěji docházet k tzv. overbookingu - situaci, kdy ubytovací zařízení přijme více rezervací, než je jeho kapacita. Tím pádem je nutné pak nějaké rezervace odmítnout. Odmítány pak bývají spíše rezervace za nižší ceny, tedy ty, které byly cestovkou rezervovány ještě v režimu "early booking" se slevami z kontraktových cen, tedy ty, které si klient zakoupí ve značném předstihu. Logicky totiž hotel raději bude vracet peníze za ty levnější rezervace a jako platné nechá ty za vyšší ceny.
U LM jde o "výprodej" zejména garančních kapacit cestovní kanceláře, tedy těch kapacit, které mají CK již předkoupeny a zaplaceny, mohou daný pokoj prodat až do poslední chvíle. Takový zájezd pak v LM padá často i pod nákladovou cenu zájezdu, protože je ve snaze CK, aby se zaplatila alespoň část nákladů za daný zájezd, když už ne celý. U těchto zájezdů zase máte garanci toho, že v 99,9 % budete skutečně v ubytování, které si koupíte, protože na rozdíl tady CK už nejde o to prodat, jak v režimu FM, ale obsadit.
U FM je sice výhoda širokého výběru, avšak nemusí být jistou zárukou toho, že budete ve vybrané ubytovací kapacitě opravdu ubytováni. V sezóně může totiž častěji docházet k tzv. overbookingu - situaci, kdy ubytovací zařízení přijme více rezervací, než je jeho kapacita. Tím pádem je nutné pak nějaké rezervace odmítnout. Odmítány pak bývají spíše rezervace za nižší ceny, tedy ty, které byly cestovkou rezervovány ještě v režimu "early booking" se slevami z kontraktových cen, tedy ty, které si klient zakoupí ve značném předstihu. Logicky totiž hotel raději bude vracet peníze za ty levnější rezervace a jako platné nechá ty za vyšší ceny.
U LM jde o "výprodej" zejména garančních kapacit cestovní kanceláře, tedy těch kapacit, které mají CK již předkoupeny a zaplaceny, mohou daný pokoj prodat až do poslední chvíle. Takový zájezd pak v LM padá často i pod nákladovou cenu zájezdu, protože je ve snaze CK, aby se zaplatila alespoň část nákladů za daný zájezd, když už ne celý. U těchto zájezdů zase máte garanci toho, že v 99,9 % budete skutečně v ubytování, které si koupíte, protože na rozdíl tady CK už nejde o to prodat, jak v režimu FM, ale obsadit.
Vložit odpověď